Oferta dla dzieci i młodzieży - EMPATIA


Konsultacje z psychologiem

Konsultacje skierowane są dla rodziców pragnących zasięgnąć porady specjalisty w związku niepokojącymi zachowaniami dziecka. Spotkanie konsultacyjne ma na celu wykluczenie lub potwierdzenie konieczności dalszej diagnozy lub terapii.

Przed podjęciem terapii lub diagnozy dziecka rodzic zapraszany jest na pierwsze spotkanie konsultacyjne.

Na drugie spotkanie zapraszany jest rodzic wraz dzieckiem w celu obserwacji zachowania.

Podczas spotkania z rodzicem oraz po wstępnej obserwacji i rozmowie z dzieckiem psycholog jest w stanie określić, czy niepokojące dla rodzica sygnały są podstawą po podjęcia pracy z dzieckiem oraz w jakim kierunku powinna przebiegać ewentualna pomoc.


Warto porozmawiać z psychologiem, gdy:  
  • rozwój dziecka budzi niepokój rodzica lub nauczyciela
  • dziecko nabywa nowe umiejętności wolniej, niż jego rówieśnicy
  • mowa dziecka nie rozwija się tak, jak mowa jego rówieśników
  • dziecko staje się nadpobudliwe lub ma trudności z koncentracją uwagi
  • dziecko ma trudności z nauką lub wykazuje niechęć do nauki
  • dziecko staje się lękliwe, wycofane, nieśmiałe
  • dziecko skarży się na dolegliwości somatyczne, np. bóle brzucha, głowy,
  • trudności ze snem, moczenie nocne, a rodzic nie widzi ich wyraźnej medycznej przyczyny
  • dziecko ma trudności w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami
  • dziecko przejawia trudności adaptacyjne lub problemy natury emocjonalnej  
  • nastolatek od pewnego czasu wyraźnie zmienił swoje zachowanie
  • dziecko ma trudność z panowaniem nad swoją złością lub agresją
  • rodzic obserwuje problemy wieku dojrzewania, np. bunt, problemy z akceptacją własnego wyglądu lub płci, zaburzenia odżywiania, uzależnienia
  • dziecko ma trudność z zaakceptowaniem nowej sytuacji rodzinnej, np. pojawienie się rodzeństwa, przeprowadzka, zmiana szkoły
  • dziecko doświadczyło trudnego zdarzenia, np. rozwód rodziców, śmierć lub choroba kogoś bliskiego, wypadek  rodzic potrzebuje wsparcia w procesie wychowawczym


Terapia psychologiczna indywidualna dla dzieci (od 3 - do 11 r. ż.)

i młodzieży (12 - 19 lat)

Terapia jest przydatna, gdy dzieci i młodzież:

  • przeżywają problemy
  • przeżywają trudności szkolne
  • mają problemy w relacjach z rówieśnikami
  • są agresywne lub skrajnie nieśmiałe np.: boją się chodzić do szkoły, uciekają z domu, biją się z kolegami, cierpią na zaburzenia jedzenia
  • są nadpobudliwe psychoruchowo lub mają ADHD
  • wykazują niskie poczucie własnej wartości ciągłe się czegoś lękają np.: szkoły, nauczycieli, zabaw z rówieśnikami
  • wykazują zaburzenia rozwoju emocjonalnego i społeczneg
  • mają obniżony nastrój, są często smutne, drażliwe
  • od pewnego czasu wyraźnie zmieniły swoje zachowanie

Terapia indywidualna dzieci i młodzieży ma formę regularnych spotkań dziecka oraz dziecka i rodziców z terapeutą. Częstotliwość sesji i czas trwania terapii ustalana jest indywidualnie, w zależności od potrzeb danego dziecka.

W terapii dzieci młodszych wykorzystujemy zabawę - ich naturalny język. Sesje mają formę   wspólnej aktywności w obszarze zabawy z wykorzystaniem atrakcyjnych zabawek i materiałów. Dzięki nim dziecko może wyrażać swój wewnętrzny świat, eksperymentować i poszukiwać nowych rozwiązań. W terapię dzieci włączeni są rodzice.

Z dziećmi starszymi sesje mają formę rozmowy. Wykorzystujemy również prace plastyczne, gry, czy odgrywanie scenek w celu doskonalenia wybranych umiejętności społecznych.

Okres nastoletni to szczególny czas dążenia do uzyskania niezależności oraz poszukiwania własnej tożsamości. Dlatego w pracy z młodzieżą szczególne znaczenie ma zaufanie, dyskrecja i wzajemny szacunek. W procesie terapii wspieramy nastolatków w budowaniu własnej indywidualności, zdrowych relacji z innymi oraz wiary w siebie.

W pracy wykorzystujemy terapię poznawczo - behawioralną i terapię skoncentrowaną na rozwiązaniach.


Grupowe zajęcia terapeutyczne

Zajęcia  przydatne są dla dzieci :

  • z trudnościami w zachowaniu, zachowaniami opozycyjno - buntowniczymi
  • z zaburzeniami w relacjach rówieśniczych
  • nadpobudliwością, agresją,
  • z zaburzeniami emocji
  • zahamowaniem.


Zajęcia stwarzają  dzieciom i młodzieży warunki umożliwiające zmianę sądów (własnych prawd, zdań, poglądów) o rzeczywistości - innych ludziach, o sobie, swoim postępowaniu oraz zmianę  sposobów zachowań i odreagowanie emocjonalne.

Zajęcia terapeutyczne mają zatem dwa główne cele: terapeutyczny – zmianę sądów o rzeczywistości i odreagowanie emocjonalne oraz edukacyjny – naukę nowych zachowań.

Są  to ustrukturalizowane zajęcia grupowe poświęcone poznaniu samego siebie, lepszemu zrozumieniu siebie i innych, nauce radzenia sobie z uczuciami, trudnościami, nauce umiejętności społecznych , nauce nawiązywania satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami, nauce rozwiązywania problemów i konfliktów.

Na zajęciach wykorzystujemy gry i zabawy psychologiczne, ćwiczenia indywidualne, pracę w parach i małych grupach, odgrywanie scenek, rysunek, dyskusję, ruch, muzykę oraz różnorodne pomoce.

Grupy liczą od 6 - do 8 uczestników. Spotkania trwają w zależności od wieku dzieci od 45 min. do 1,5 godziny raz lub dwa razy w tygodniu.


Terapia pedagogiczna

Przydatna dla dzieci:

  • ze specyficznymi trudnościami w nauce:
  • dysleksja rozwojowa (trudności w czytaniu i poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym i grafomotorycznym)
  • dysleksja (trudności w czytaniu i pisaniu)
  • dysortografia (trudności z poprawnym pisaniem)
  • dysgrafia (trudności z pisaniem pod względem estetyki, czytelności, równości)
  • specyficzne problemy w nauce matematyki,
  • z zaburzeniami koncentracji uwagi
  • z trudnościami w nauce

Terapię pedagogiczną prowadzimy dla dzieci w wieku 6-12.

Są to indywidualne zajęcia, których celem jest stymulowanie i usprawnianie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny dziecka w zakresie:

  • funkcji poznawczych (odpowiedzialnych przede wszystkim za uczenie się)
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-ruchowo-słuchowej
  • motoryki dużej i małej oraz grafomotoryki
  • mowy czynnej i mowy biernej
  • kształtowania orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
  • naśladownictwa
  • zdolności koncentracji uwagi

Zajęci trwają w zależności od wieku dziecka od 30 min do 1 godz.

Wszystkie zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb każdego dziecka tak, aby zajęcia były dla niego efektywne i atrakcyjne oraz odbywały się w przyjaznej atmosferze.


WARSZTATY PSYCHOEDUKACYJNE,

TRENINGI UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Przeznaczone dla wszystkich chętnych dzieci, młodzieży, służą:

  • wspieraniu rozwoju, nauce i doskonaleniu umiejętności społecznych:
  • komunikacyjnych (aktywne słuchanie, wyrażanie swojego zdania, proszenia, itp.)
  • nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami
  • radzenie sobie z lękiem w kontaktach z innymi
  • modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie
  • współpracy w grupie
  • metody radzenia sobie z emocjami
  • przestrzeganie zasad
  • uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
  • nabywaniu niezbędnych w dzisiejszym świecie kompetencji osobistych, kluczowych (określonych przez Unię Europejską w 2018 r.), pozwalających na lepsze i sprawne radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych, a w przyszłości w pracy zawodowej:


Są to zajęcia grupowe poświęcone konkretnemu zagadnieniu prowadzone metodami aktywizującymi (czyli jak najmniej mówienia a jak najwięcej działania).

Grupy liczą od 6 do 10 uczestników.

Propozycje zajęć - grupa docelowa, tematyka, terminy w AKTUALNOŚCIACH.